عواقب رانندگی با باک خالی

روشن شدن چراغ بنزین یکی از زنگ خطرهاییست که هر راننده‌ای به‌طور مداوم با آن مواجه می‌شود، اما اگر بخواهیم روراست باشیم کمتر کسی اهمیت چندانی به آن می‌دهد. چراغ بنزین در اصل یک هشدار جدی برای رانندگان است اما گویا رانندگان ترسی از رانندگی با چراغ بنزین روشن ندارند. بهتر است که برنامه پر کردن مخزن سوخت به نحوی باشد که چراغ بنزین اصلا روشن نشود اما اکثر رانندگان تا چندین کیلومتر پس از روشن شدن چراغ بنزین به فکر پر کردن باک خودرو خود نمی‌افتند. ولی مگر رانندگی با باک خالی چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟ عواقب رانندگی با باک خالی چیست؟‌ در این مقاله قصد داریم مشکلاتی که رانندگی با باک خالی می‌تواند برای خودرو و رانندگان ایجاد کند را بررسی کنیم تا با آگاهی‌بخشی در این باره، امینت رانندگان و سلامت خودرو را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

1.گیر افتادن در جاده!

وقتی به عواقب رانندگی با باک خالی فکر می‌کنیم، سرگردان شدن در جاده اولین مشکلی است که در ذهن‌مان نقش می‌بندد. در اصل کارایی چراغ بنزین هم همین است؛ اینکه به ما هشدار اتفاقات ناگوار را بدهد! خالی شدن باک بنزین در مناطق شلوغ شهری چیزی فراتر از یک مکافات وقت‌گیر نیست. اما اگر مشغول رانندگی در جاده‌ای دورافتاده باشید و تلفن همراه‌تان هم آنتن ندهد و عملا به امداد خودرو دسترسی نداشته باشید چه؟ در چنین شرایطی، یک باک خالی تنها یک باک خالی نیست، بلکه یک دردسر تمام عیار است! خالی شدن باک و در نتیجه، از کار افتادن حودرو می‌تواند مشکلات و زحمت بسیاری برای شما به‌وجود بیاورد، در بهترین شرایط باید کنار جاده بایستید و منتظر یک فرشته نجات باشید تا دلش برای شما بسوزد و مقداری از بنزین باکش را در اختیارتان بگذارد، یا بدتر از آن، مجبور شوید خودروتان را کنار جاده رها کنید و پیاده به دنبال مقداری بنزین بگردید؛ اگر ظهر باشد و تابستان هم باشد که دیگر نور الی نور می‌شود!
اما از کار افتادن ماشین در راه نه تنها پردردسر است، بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. کمک گرفتن از رانندگان ناشناس در جاده‌های خلوت چندان امن به‌نظر نمی‌رسد. همچنین رها کردن ماشین کنار جاده برای پیدا کردن سوخت هم می‌تواند لطف بزرگی برای سارقان باشد. اگر مجبور شوید شبانه کنار جاده‌های تاریک یا اتوبان‌های پرتردد برای ساعت‌های طولانی توقف کنید، خطر تصادف هم همیشه در کمین‌تان خواهد بود.
خوشبختانه می‌توان به‌ سادگی از چنین فجایعی پیشگیری کرد. تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که همیشه حواس‌تان باشد که بنزین‌تان کمتر از ۴/۱ ظرفیت باک نشود. زیاد به محاسبات خود در زمینه خالی شدن باک اعتماد نکنید. عادت‌های رانندگی شما و ترافیک تاثیر بسیاری در مصرف سوخت دارند؛ و این چیزیست که کیلومترشمار ماشین نمی‌تواند محاسبه کند.

2.رانندگی با باک خالی سلامت فیلتر سوخت را به خطر می‌اندازد

صحبت درباره باک کثیف و آلوده چندان رایج نیست، اما این مشکل فراگیرتر از چیزیست که تصور می‌کنید. مخازن سوخت خودروها تماما مهر و موم شده نیست، بنابراین آلودگی به درون مخزن سوخت راه پیدا کرده و در آن ته‌نشین می‌شود. آلودگی مخزن سوخت به دلیل اینکه مشکل ملموسی نیست، اغلب فکر رانندگان را مشغول نمی‌کند. مکانیک خودرو از راه یافتن آلودگی‌های درون سوخت به موتور محافظت می‌کند. در واقع مسئولیت این محافظت بر عهده فیلتر سوخت می‌باشد. فیلتر سوخت از انتقال هرگونه آلودگی از باک به موتور جلوگیری می‌کند. فیلتر سوخت در شرایط طبیعی دچار گرفتگی نمی‌شود، اما این فیلترها برای مقابله با حجم زیاد آلودگی طراحی نشده‌اند. وقتی شما با باک نسبتا خالی رانندگی می‌کنید، فیلتر سوخت باید تمام آلودگی‌های ته‌نشین شده در باک را تصفیه کند. در این صورت فیلتر سوخت ممکن است دچار گرفتگی شود و هزینه‌های سنگینی جهت تعمیر موتور روی دست‌تان بیاندازد. آسان‌ترین راه برای اینکه مطمئن شوید هرگز لازم نیست با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم کنید، این است که پیش از خالی شدن باک، آن را پر کنید. اگر مسیرهای طولانی در پیش دارید حتما باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشید؛ مخصوصا اگر مسیر طولانی‌تان از جاده‌های دورافتاده می‌گذرد، پیش از حرکت باک خود را پر کنید. وقتی در جاده به یک پمپ بنزین می‌رسید، با خود فکر کنید تا پمپ بنزین بعدی چقدر راه مانده است و در صورت لزوم، اقدام به پر کردن باک‌ خودرو‌تان کنید. بهتر است پیش از شروع چنین سفرهایی، درباره پمپ بنزین‌های موجود در مسیرتان تحقیق کنید. مراقب باشید که نباید کاملا به مسیریابی تلفن همراه‌تان متکی باشید، چرا که ممکن است در مسیر به محوطه‌ای برسید که آنتن گوشی‌تان قطع‌ شده و همراه با آن، برنامه مسیریاب‌تان هم از کار بیافتد. هرگاه سفرهای طولانی و مقاصدی دورافتاده در پیش داشتید، حتما از اطلاعات لازم مانند پمپ بنزین‌های موجود در مسیر اسکرین‌شات گرفته یا آن‌ها را یادداشت کنید.

3.داغ کردن پمپ سوخت؛ یکی دیگر از عواقب رانندگی با باک خالی! 

کمتر کسی ممکن است به بنزین به چشم یک عنصر خنک‌کننده در مکانیک خودرو نگاه بکند، اما واقعیت این است که بنزین چنین نقشی را هم در خودرو ایفا می‌کند. پمپ سوخت خودرو، سوخت را از مخزن به موتور انتقال می‌دهد. بنزینی که پمپ سوخت انتقال می‌دهد از استحکاک آن جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌توان گفت بنزین نقش یک عنصر خنک‌کننده را برای پمپ سوخت ایفا می‌کند. اگر هنگام رانندگی بنزین کافی در باک نداشته باشید ممکن است پمپ سوخت شما داغ کند. شاید گاهی اوقات وقتی چراغ بنزین‌تان روشن می‌شود نخواهید یا نتوانید هزینه‌ی بنزین زدن را تقبل کنید، اما باور کنید بنزین زدن در همان لحظه بسیار مقرون به صرفه‌تر از تعویض پمپ سوخت در آینده است!
خنک نگه داشتن پمپ سوخت تنها یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه یک مسئله ایمنی نیز محسوب می‌شود. داغ کردن بیش از حد پمپ سوخت می‌تواند در نهایت منجر به آتش گرفتن ماشین، از کار افتادن آن وسط جاده و نهایتا تصادف بشود. اگر خوش‌شانس باشید و در تصادف آسیبی نبینید، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد، چرا که یک باک خالی خطر انفجار ندارد! اما متاسفانه باید بگویم خوش‌شانسی‌تان در همان لحظه به پایان خواهد رسید، چرا که یک تصادف در اثر آتش گرفتن پمپ سوخت هزینه‌ای سرسام‌آوری برایتان خواهد تراشید، زیرا نه‌تنها هزینه‌های تعمیر ماشین و پمپ سوخت به گردن و (خدا نکرده) آسیب‌های جسمی به گردن‌تان افتاده است، بلکه به لحاظ قانونی باید خسارات مالی و جانی ماشینی که با آن تصادف کرده‌اید را هم گردن بگیرید؛ ضمنا بیمه هم هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. با تمام این‌ها آیا هنوز هم دل‌تان نمی‌آید هزینه بنزین زدن را تقبل کنید؟!

جمع‌بندی

اینکه از لحظه روشن شدن چراغ بنزین چه مسافتی را می‌توانید بدون خاموش شدن اتوموبیل طی کنید در قدم اول بستگی به خودرو شما دارد. عموما از وقتی که چراغ بنزین روشن می‌شود، به اندازه ۷ الی ۱۱ لیتر بنزین داخل باک شما باقی مانده است؛ اینکه چه مسافتی را می‌توان با این میزان بنزین طی کرد به وضعیت جاده، میزان پیچ آن، تعداد سرنشینان و اینکه آیا در شهر یا اتوبان رانندگی می‌کنید بستگی دارد.  یک افسانه رایج میان رانندگان این است که رانندگی با باک خالی، موجب مصرف کمتر سوخت و امکان طی کردن مسافت بیشتری می‌شود. منطق این افسانه این است که وقتی بنزین کمتری در مخزن سوخت باشد، ماشین سبک‌تر شده و به اندازه حالت عادی سوخت مصرف نمی‌کند. مشکل این طرز تفکر اینجاست که بنزین اصلا وزن قابل توجهی ندارد! وزن بنزین کمتر از آب است. اگر مخزن بنزین خودرو شما تقریبا خالی باشد، هوای بیشتری در مخزن سوخت وجود دارد و حجم هوا بسیار بیشتر از زمانیست که باک پر است. وقتی فضای خالی باک زیاد باشد، بنزین سریع‌تر در باک تبخیر می‌شود. تبخیر سریع‌تر بنزین یعنی باک شما زودتر خالی خواهد شد؛ این یعنی بهینگی کمتر در مصرف سوخت. بنابراین اگر از جنبه اقتصادی هم نگاه بکنید هرچه باک شما پرتر باشد، از ضرر اقتصادی و هدر-رفت بنزین پیشگیری کرده‌اید.